بلاگ | پریماوب

شروع راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی

نقطه شروع اینجاست که شما :

  1.  تصمیم به راه اندازی این شغل بگیرید.
  2.  چه کالا یا خدماتی را برای فروش دارید ؟ یا اصلا کالای خاصی برای فروش انتخاب نکرده اید ؟
  3.  راه اندازی وب سایت و شروع محتوا دادن به وب سایت و راه اندازی آن .
  4.  جذب مشتریان و کسانی که به دنبال کالا یا خدمات شما هستند .

اما در مورد 2 باید بگویم که اگر کالای خاصی انتخاب کرده اید این کالا باید ویژگی های خاصی داشته باشد و یا برای انجام پروسه خرید تا دریافت آن توسط مشتری باید برای هر مرحله روش خاصی را به کار گیرید .

  • کالا و خدمات قابل فروش در اینترنت

کالای شما هر چیزی می تواند باشد ( پوشاک ، خوراک ، خدمات ، وسایل دیجیتال ، تور های گردشگری ، فروش کارت های اعتباری ، حیوانات ، پرنده و …. خودورو) ،
می دانم تعجب کرده اید اما همه اینها با روش خاصی به فروش می رسند و به دست مشتری می رسند . شما باید فرایند فروش و تحویل کالا به مشتری بسته به خدمات خود انتخاب ، طراحی و مدیریت کنید . به عنوان مثال چند نمونه فروش خدمات و کالا را برای شما مثال خواهم زد اما قبل از آن نیاز است انواع روش های پرداخت هزینه یا خدمات شما را توسط مشتری به شما بگویم .

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین به این معنا است که مشتری از قبل از تحویل کالا یا خدمات هزینه آن را به صورت آنلاین از طریق کارت های عضو شتاب پرداخت کند . در این روش مشکلاتی وجود دارد که شامل :

  • عدم اعتماد مشتریان و پرداخت پیش از تحویل
  • عدم وجود سیستم پرداخت آنلاین در بسیاری از وب سایت ها

محاسن :

  • مقرون به صرفه بودن و گردش سریعتر پول در شرکت یا سازمان شما
  • بریدن دست های دیگر  ( پست ، شرکت های خرید پستی و … )

روش خرید پستی

روش خرید پستی روشی است که شما در طی آن قرار دادی با اداره پست می بندید . ابتدا اداره پست موظف است که ماموری را جهت جمع آوری مرسوله ها به محل فروشگاه شما ( منزل ، دفتر تجاری ، مغازه و … ) بفرستد تا مرسوله های شما را دریافت کند و سپس آن ها را به درب منزل مشتری شما در هر شهر و یا استانی که باشد برساند و پس از تحویل به مشتری هزینه آن را دریافت و به حساب شما واریز کند .

محاسن روش خرید پستی:

  • اعتماد مشتری ، مشتری از پرداخت هزینه دیگر نگرانی نخواهد داشت و نیازی به اعتماد به فروشنده نیست ، چرا که مشتری پس از تکمیل فرم سفارش منتظر خواهد ماند تا کالای مورد نظر به دستش برسد و دیگر هزینه ای را زودتر از تحویل نخواهد پرداخت . پس از رسیدن مرسوله به دست مشتری ، مامور اداره پست هزینه را از مشتری دریافت خواه کرد.
  • جلوگیری از درگیر شدن با مشتری ، مسایل حسابداری و نیاز به مراجعت به اداره پست و یا ارسال با پیک.

معایب روش خرید پستی :

  • درگیر شدن با شرکت های وابسته و پرداخت درصد از فروش بین یک تا پنج درصد .

 

  • وجود سفارشات برگشتی که بزرگترین عیب روش خرید پستی است . به این معنی که فروشنده سفارش مشتری خود را بسته بندی و تحویل مامور پست می دهد . اداره پست بسته را به آدرس مورد نظر می برد اما به دلایل مختلف از جمله : تحویل نگرفتن مشتری ، همراه نداشتن پول در موقع تحویل به مشتری ، ادعای مشتری که سفارش نداده است ، مزاحت و …  سفارش برگشت می خورد و هزینه ارسال این سفارش از فروشنده کسر خواهد شد . این بزرگترین ایراد وارد به روش خرید پستی است .

 
همانطور که قبلا اشاره شد . فروشنده باید کل فرآیند پرداخت هزینه و تحویل کالا یا خدمات طراحی و مدیریت کند . برای این که شما با این مفهوم آشنا شوید . چند مثال  زیرا را بخوانید.

  • یک وب سایت فروش کارت شارژ اپراتور های مختلف تلفن همراه :

در مرحله اول مشتری وارد سایت شما می شود . نوع کارت شارژ خود را انتخاب می کند ( ایرانسل ، همراه اول ، و .. ) سپس قیمت آن را انتخاب می کند .سایت ایمیل و شماره تلفن مشتری را گرفته و پس از پرداخت هزینه کارت شارژ ، شماره رمز را به ایمیل و موبایل مشتری ارسال می کند .

  • یک فروشگاه عینک آفتابی :

ابتدا مشتری وارد سایت می شود . مدل های مختلف را با تصاویر آنها مشاهده می کند وفرم خرید را پر می کند و نهایتا در مرحله آخر سایت فرمی به مشتری نمایش می دهد که می تواند یکی از روش های خرید را انتخاب کند .

1 – خرید پستی : یعنی تکمیل سفارش و گرفتن آدرس و شماره تلفن از مشتری و ارسال و دریافت درب منزل و پرداخت توسط مشتری .

2- پرداخت آنلاین : پرداخت توسط کارت های عضو شتاب و ارسال توسط فروشنده .

  • یک فروشگاه کالای دیجیتال :

فرض کنید یک مشتری به سایتی وارد می شود آیا عقلانی است که یک تلویزیون ال ای دی 42 اینچ سفارش دهد و از طریق روش خرید پستی کالای خود را دریافت کند ؟ حال به این فکر کنید که این تلویزیون با این حجم و قیمت به درب منزل مشتری برود و مشتری اعلام پشیمانی از خرید کند ؟ سپس این تلویزیون برگشت بخورد و احیانا در راه کمی هم آسیب ببیند ؟ کمی به این موضوع فکر کنید .

آری کمی خنده دار به نظر می رسد ، پس راهکار چیست  ؟

راهکار اول این است که شما یک سایت معتبر هستید که مشتریان کامل شما را می شناسند و به شما اعتماد کافی دارند و حاضرند هزینه را پیشاپیش هرچه که باشد پرداخت می کنند اما ممکن است آنقدرها هم اعتبار نداشته باشید . پس چه باید بکنید ؟

به عنوان مثال روشی را به شما معرفی خواهم کرد این روش به این ترتیب است که شما ابتدا به مشتری اعلام خواهید داشت که ابتدا باید یا کل هزینه یا ده درصد از هزینه را پرداخت کند و سپس بقیه هزینه را در موقع تحویل پرداخت خواهید کرد . به این گونه می توایند بسیاری از مشکلات را جلوگیری کنید .

  • فروش خودرو :

یک شرکت عرضه کننده خودرو را در نظر بگیرید. آیا این شرکت می تواند تمامی فرآیند خرید را از طریق اینترنت با مشتری دنبال کند ؟ قطعا خیر. سایت هایی با کالاهای این چنینی می توانند برای معرفی محصولات خود به مشتریان از اینترنت استفاده کنند و حتی مراحل اولیه ثبت نام به صورت اینترنتی باشد. در واقع اینترنت برای این گونه وب سایت ها محلی است برای معرفی محصولات و مراحل غیر حضوری ثبت نام اما باز هم شرایط زیرساختی که هم اکنون وجود دارد نمی تواند تمامی مراحل غیر حضوری باشد .

One thought on “شروع راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی

  • آقای وردپرس می‌گه:

    سلام،‌ این نوشته یک «دیدگاه» است.
    برای پاک کردن یا ویرایش یک دیدگاه، باید وارد بخش مدیریت شوید، سپس به بخش دیدگاه‌ها بروید٬ در آن‌جا می‌توانید دیدگاه‌ها را ویرایش و یا پاک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>